Elektronisch factureren bespaart organisaties tot 80%

Printen Twitter LinkedIn Facebook

Elektronisch factureren bespaart organisaties tot 80%

42 biljoen elektronische facturen wereldwijd in 2015

’s-Hertogenbosch, 22 juni 2015 –  Organisaties doen er goed aan om op korte termijn elektronisch factureren in te voeren om besparingen tot wel 80% te realiseren. Deze aanbeveling volgt uit de resultaten van het Billentis Report van 2015, gesponsord door Ricoh, dat voorspelt dat er wereldwijd 42 miljard facturen zullen worden uitgegeven dit jaar. Het jaarlijkse Billentis Report is bedoeld om organisaties te informeren over elektronisch factureren door marktgegevens en -analyses te publiceren, zodat organisaties inzicht hebben in de huidige en toekomstige stand van zaken en hoe deze hun bedrijf kunnen beïnvloeden. 

In de afgelopen jaren hebben initiatieven van overheden in Europa ervoor gezorgd dat bedrijven worden aangemoedigd om papierloos te factureren. Denemarken is één van de pioniers op dit gebied ; al in 2005 verbande het land papieren facturen uit de publieke sector. E-facturatie bespaart de Deense belastinginstanties  €150 miljoen per jaar en het bedrijfsleven €50 miljoen. In Italië heeft de implementatie van een e-facturatiesysteem bij de overheid voor een kostenbesparing van meer dan €3 miljard gezorgd.

Herman Keijsers, Director IT & Outsourcing Services bij Ricoh Nederland: “Digitalisering is een belangrijke drijfveer van de groeiende belangstelling voor e-facturatie in Europa. Organisaties realiseren zich dat ‘digitaal ondernemen’ niet langer een onderscheidende factor is, maar een belangrijke vereiste voor elke organisatie die klaar wil zijn voor de toekomst. In een enquête die door Coleman Parkes in opdracht van Ricoh is uitgevoerd in 2014, zei 73% van de managers dat het digitaal volwassen worden zorgt  voor een stijging van de winst zorgt, terwijl 62% het ermee eens was dat de organisatie aantrekkelijker wordt voor potentiële investeerders.” 

Hetzelfde onderzoek toont aan dat 50% van de leidinggevenden het gevoel heeft dat zij niet digitaal volwassen worden zonder ondersteuning van een externe partner. 

Keijsers: “Net zoals ieder veranderprogramma is het verstandig wanneer organisaties expertise inschakelen om over te stappen op elektronisch factureren. Zo kunnen organisaties niet alleen van de expertise van een derde partij profiteren, maar wordt ook hun personeel niet belast met deze tijdrovende en omvangrijke taak. Bovenal geeft dit organisaties de ruimte om andere bedrijfskritische en winstgevende activiteiten te ondernemen.”

Uiteraard is digitalisering van facturen alleen niet genoeg voor organisaties om een volledig geautomatiseerd facturatieproces te realiseren. Veel Europese organisaties hebben nog steeds te maken met een hoog percentage uitzonderlijke verwerkingen, wat betekent dat er persoonlijke interactie is vereist tijdens het facturatieproces. Dit komt door de vele onjuiste gegevens in de facturen zelf. Onjuiste informatie in B2B-facturen is één van de belangrijkste oorzaken van betalingsachterstanden. Elektronisch factureren is een uitstekend hulpmiddel om het probleem van onjuiste gegevens aan te pakken.

Download het onderzoek of bereken de besparingen die u kunt realiseren door over te stappen op elektronisch factureren op www.ricoh-europe.com/invoicing

Naar begin

| Over Ricoh |

Ricoh is een wereldwijd technologiebedrijf, gespecialiseerd in oplossingen voor kantooromgevingen zoals printing, documentmanagement, production printing en IT- en outsourcingsdiensten. Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2015 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.231 miljard yen (ongeveer 18.5 miljard USD). 

Het grootse deel van de omzet is afkomstig uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast award-winning digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Ricoh staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, de sterke klantenservice, het dichte servicenetwerk en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te veranderen en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Noot voor de redactie (niet voor publicatie)

Voor meer informatie:
Ricoh Nederland B.V.
Gineke Wilms, Manager Corporate Communications
T. 073 - 645 27 19  M. 06 - 46 18 35 66
E: Gineke.wilms@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
Facebook: facebook.com/ricohnederland
YouTube: youtube.com/ricohnl
Blog: ricohblog.nl 

Naar begin