Leerlingen voor één dag aan het roer van Ricoh, voor meer kansengelijkheid op de arbeidsmarkt

Leerlingen voor één dag aan het roer van Ricoh, voor meer kansengelijkheid op de arbeidsmarkt

image

 

Leerlingen voor één dag aan het roer van Ricoh, voor meer kansengelijkheid op de arbeidsmarkt

Twee leerlingen (12 en 13 jaar) van kindcentrum De Duizendpoot in Den Bosch namen voor één dag plaats op de stoel van CEO Eugene Kersjes. Het doel: kinderen met een sociaaleconomische achterstand laten zien wat er voor hen mogelijk is op de arbeidsmarkt. Eugene: “Het initiatief is onderdeel van onze samenwerking met JINC, waarbij we in een breed programma kinderen o.a. lessen in digitale vaardigheden en sollicitatietraining bieden.”

Dit vloeit voort uit het landelijke initiatief van JINC: ‘De Baas van Morgen.’ Eugene licht toe: “JINC streeft ernaar de kansenongelijkheid op de arbeidsmarkt te verkleinen. Iets waar wij als Ricoh graag aan bijdragen. Daarom doen we o.a. mee met ‘De Baas van Morgen’. Wij hebben dit omgedoopt tot ‘De Duurzame Baas van Morgen’. Omdat jongeren groot belang hebben bij een duurzame toekomst én dit aansluit op de duurzame strategie van Ricoh.”
 
Nicolette Kraay is als SDG Impact Lead verantwoordelijk voor het mvo-programma van Ricoh Nederland. Inclusie staat hierbij hoog op de agenda. Nicolette: “Bij Ricoh stellen we de duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) van de VN centraal in onze bedrijfsstrategie. Ontwikkelingsdoel 10: ongelijkheid verminderen, is er daar één van. Tegelijk zetten we vol in op duurzaamheid. Onder meer met de ontwikkeling van printers, die voor 50% bestaan uit gerecycled plastic. En met onze toners, die zijn vervaardigd van 100% gerecycled materiaal.”

‘Als Ricoh zetten we ons in voor meer kansengelijkheid op de arbeidsmarkt’

Lokaal invulling geven aan internationale kernwaarden
Het initiatief sluit naadloos aan op de managementfilosofie van Ricoh: ‘The Spirit of the Three Loves’. Nicolette: “Onze oprichter Kiyoshi Ichimura vatte het in 1936 al kernachtig samen: ‘Love your neighbor, love your country, love your work.’ Vertaald naar het nu zou je kunnen spreken van ‘People, Planet en Prosperity’. Deze waarden zijn nog steeds diepgeworteld in onze organisatie. Met De Duurzame Baas van Morgen geven we lokaal invulling aan ‘Love your neighbor’. En spelen we in op de uitdagingen die híer in Den Bosch leven.”
 
Waarde toevoegen in de buurt
Eugene vult aan: “Het kindcentrum De Duizendpoot is onderdeel van de Brede Bossche School De Hambaken. De wijk De Hambaken is door de gemeente Den Bosch aangemerkt als één van de wijken waar de kansen voor jongeren lager zijn. In deze wijk staat ook ons hoofdkantoor. Ik zie het als een grote kans dat we gevestigd zijn in een wijk waar we als bedrijf van meerwaarde kunnen zijn voor deze jongeren.”
image

‘Met De Duurzame Baas van Morgen spelen we in op uitdagingen hier in Den Bosch’

Nederland duurzamer laten printen
Tijdens ‘De Duurzame Baas van Morgen’ heeft Eugene de leerlingen ‘s ochtends – geheel duurzaam – met een riksja opgehaald. Eugene: “Net als alle nieuwe collega’s kregen zij een welkomstpakket met alle spullen om lekker te kunnen werken. Onderdelen van de dag waren: een rondleiding door het pand, deelnemen aan vergaderingen, kennismaken met mijn collega-directieleden én samen met onze marketingmanager aan de slag gaan met een marketingplan voor onze meest duurzame printer. Samen hebben zij gekeken naar de vraag: hoe laten we Nederland nóg duurzamer printen, voor een duurzame toekomst?”
 
Zelfvertrouwen en frisse ideeën
Met het initiatief snijdt het mes aan twee kanten, legt Eugene uit: “Ik hoop dat deze dag de leerlingen het vertrouwen heeft gegeven dat zij invloed hebben op hun toekomst. Dat zij zien wat er kán. Want een fijne positie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt draagt bij aan een gelukkiger leven. Tegelijkertijd leren we als Ricoh van hun ideeën. Kinderen kijken anders naar de wereld. Zij benaderen uitdagingen vaak onbevangener en praktischer. Voor ons biedt dat tal van eyeopeners en leermomenten.”
 
Maatschappelijke arbeidsvoorwaarden
De Duurzame Baas van Morgen is slechts één van de initiatieven die Ricoh neemt op het vlak van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Nicolette legt uit: “We werken het hele jaar samen met JINC. In die hoedanigheid staan onze collega’s ook echt voor de klas. Zij geven bijvoorbeeld les in digitale vaardigheden, geven sollicitatietraining of ontvangen leerlingen voor een bliksemstage.”
 
Social Days
Vanuit de organisatie wordt dit breed aangemoedigd. Eugene besluit: “Bij Ricoh krijgt elke medewerker ‘maatschappelijke arbeidsvoorwaarden’, in de vorm van Social Days. Concreet betekent dit dat iedereen jaarlijks twee volle werkdagen besteedt aan een maatschappelijke bijdrage. Hierbij zetten we onze competenties in om bij te dragen aan duurzaamheid en (digitale) inclusie in alle verschijningsvormen. Dit geldt voor jongere en voor de oudere generaties. Want naar schatting zijn er tussen de 2,5 tot 4 miljoen Nederlanders die niet goed mee kunnen komen in de digitale wereld. Bij Ricoh is mvo geen loze kreet, maar een concrete ambitie waar we dagelijks aan werken.”
Nathan

Eugene Kersjes

CEO RICOH NEDERLAND

Nathan

Nicolette Kraay

SDG IMPACT LEAD, RICOH NEDERLAND

Contact

Onze experts staan voor je klaar

Benieuwd wat Ricoh voor jouw organisatie kan betekenen?

Neem contact op