Nederland duurzamer laten printen
Tijdens ‘De Duurzame Baas van Morgen’ heeft Eugene de leerlingen ‘s ochtends – geheel duurzaam – met een riksja opgehaald. Eugene: “Net als alle nieuwe collega’s kregen zij een welkomstpakket met alle spullen om lekker te kunnen werken. Onderdelen van de dag waren: een rondleiding door het pand, deelnemen aan vergaderingen, kennismaken met mijn collega-directieleden én samen met onze marketingmanager aan de slag gaan met een marketingplan voor onze
meest duurzame printer. Samen hebben zij gekeken naar de vraag: hoe laten we Nederland nóg duurzamer printen, voor een duurzame toekomst?”
Zelfvertrouwen en frisse ideeën
Met het initiatief snijdt het mes aan twee kanten, legt Eugene uit: “Ik hoop dat deze dag de leerlingen het vertrouwen heeft gegeven dat zij invloed hebben op hun toekomst. Dat zij zien wat er kán. Want een fijne positie in de maatschappij en op de arbeidsmarkt draagt bij aan een gelukkiger leven. Tegelijkertijd leren we als Ricoh van hun ideeën. Kinderen kijken anders naar de wereld. Zij benaderen uitdagingen vaak onbevangener en praktischer. Voor ons biedt dat tal van eyeopeners en leermomenten.”
Maatschappelijke arbeidsvoorwaarden
De Duurzame Baas van Morgen is slechts één van de initiatieven die Ricoh neemt op het vlak van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Nicolette legt uit: “We werken het hele jaar samen met JINC. In die hoedanigheid staan onze collega’s ook echt voor de klas. Zij geven bijvoorbeeld les in digitale vaardigheden, geven sollicitatietraining of ontvangen leerlingen voor een bliksemstage.”
Social Days
Vanuit de organisatie wordt dit breed aangemoedigd. Eugene besluit: “Bij Ricoh krijgt elke medewerker ‘maatschappelijke arbeidsvoorwaarden’, in de vorm van Social Days. Concreet betekent dit dat iedereen jaarlijks twee volle werkdagen besteedt aan een maatschappelijke bijdrage. Hierbij zetten we onze competenties in om bij te dragen aan duurzaamheid en (digitale) inclusie in alle verschijningsvormen. Dit geldt voor jongere en voor de oudere generaties. Want naar schatting zijn er tussen de 2,5 tot 4 miljoen Nederlanders die niet goed mee kunnen komen in de digitale wereld. Bij Ricoh is mvo geen loze kreet, maar een concrete ambitie waar we dagelijks aan werken.”