Hoe de ‘always-on’-instelling van Generatie Z de manier waarop we werken gaat hervormen
11.11.2015

Hoe de ‘always-on’-instelling van Generatie Z de manier waarop we werken gaat hervormen

Iedere dag worden er nog nieuwe leden geboren, maar de oudste leden van Generatie Z zijn nu 19 jaar oud en maken binnenkort de overgang van fulltime studeren naar fulltime werken. Ze zijn enthousiast, zijn opgegroeid met technologie en hebben een unieke kijk op het concept werken.
Het recente onderzoek 'De 4G werkplek’, uitgevoerd door Coleman Parkes Research in opdracht van Ricoh, gaat dieper in op wat de impact van Generatie Z zal zijn op bedrijven. Maar ook op hoe goed deze bedrijven zijn voorbereid op het faciliteren en verbinden van vier verschillende generaties onder één dak. De bevindingen zijn verrassend.

Generatie Z is zich ervan bewust dat de grens tussen werk en privé steeds verder vervaagt. Werk is een instelling voor hen, niet alleen het simpelweg uitvoeren van taken om gestelde doelen te behalen. En met constante toegang tot e-mail en de nieuwste samenwerkingsplatformen, hebben de meesten van hen geen ‘uitknop’.

Nu smartphones en tablets nog maar zelden uitsluitend voor werk of privé worden gebruikt, focussen de discussies over deze ‘always-on’ generatie zich voornamelijk op de technologieën die ermee gemoeid zijn. Maar er wordt maar weinig aandacht gegeven aan de mentaliteit van Generatie Z.
De 4G werkplek

Nu de gemiddelde pensioenleeftijd stijgt en de gezondheid en fitheid van oudere mensen verbetert, werken er op dit moment nog veel babyboomers. Sommigen van hen zullen nog tien jaar of langer actief zijn op de werkvloer.

Tegelijkertijd geven jongere generaties vorm aan hun carrières. Generatie X heeft nu over het algemeen een functie in het midden- of seniormanagement. Millennials zijn aan het groeien en gaan richting hogere functies. En dan hebben we natuurlijk nog Generatie Z; gewillige initiatiefnemers die nog studeren of net van school komen en hun intrede doen op de werkvloer.

Het onderzoek toont aan dat 65% van de ondervraagden gelooft dat er een duidelijk verschil is tussen de werkwijzen van de verschillende generaties. Ervoor zorgen dat deze verschillende generaties effectief samenwerken en hen de mogelijkheden bieden om te floreren op de werkvloer is een uitdaging voor elke organisatie.
Het draait allemaal om je instelling

De ‘always-on’-instelling is bijna inherent aan Generatie Z. Zij zijn de digitale generatie en zijn daarom niet meer zo onder de indruk van technologie zoals de oudere generaties. Zij zijn opgegroeid met het internettijdperk, waarin informatie en communicatie direct tot hun beschikking is met een druk op een toetsenbord en dat is terug te zien in hun houding ten opzichte van werk en toekomstige werkgevers.

Dit is ook terug te zien in hun beslissingen en denkwijzen met betrekking tot hun toekomstige carrièrekeuzes. Drie keer zoveel Generatie Z-respondenten als respondenten van de oudere generaties voelen zich aangetrokken tot bedrijven die hun werknemers technologische middelen bieden om efficiënter te werken. Hoewel deze uitkomst niet verrassend is, benadrukt het wel dat bedrijven die jong talent willen aantrekken geen andere keus hebben: ze zullen de technologie in moeten zetten die Generatie Z verwacht, want zij zullen oudere systemen niet accepteren.

Generatie Z heeft ook hoge verwachtingen van de positieve impact die zij zullen hebben op de werkvloer. De meesten van hen geloven dat zij de drijvende kracht zullen zijn achter nieuwe manier van werken, en dat ze exceptionele technologische vaardigheden, nieuwe ideeën en een frisse blik inbrengen. De bevindingen suggereren dat bedrijven die het al moeilijk hebben met millennials voor zware uitdagingen komen te staan als ze niet meegaan in nieuwe manieren van werken waarmee ze alle vier de generaties faciliteren.

Wat bijzonder interessant is, is dat het juist de millennials zijn die het meest optimistisch en enthousiast zijn over de mogelijkheden van technologie op de werkvloer. Nog meer zelfs dan Generatie Z. Hieruit blijkt wellicht ook wel dat Generatie Z immuun is voor de noviteit van technologie, aangezien zij hier vanaf hun geboorte al aan zijn blootgesteld. Zij zijn eraan gewend en hun leven draait om technologie. Zij communiceren voornamelijk digitaal en verwachten hetzelfde op hun werk.

Bedrijven moeten deze unieke instelling ten opzichte van technologie en het concept werken omarmen om de aangeboren ‘always-on’-instelling van Generatie Z te kunnen benutten. Dit zal een belangrijke tactiek blijken in het omarmen van digitalisatie, het bevorderen van flexibiliteit en het doorvoeren van samenwerkingsplatformen in het hele bedrijf.

Meer lezen over dit onderwerp kan op WerkTrends.nl

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl