01.05.2024

Onderzoek toont aan: technologie voor hybride werken laat nog altijd te wensen over

‘s-Hertogenbosch, 1 mei 2024 – Het merendeel van de organisaties beschikt niet over de juiste technologie om hybride werken te ondersteunen. Dat blijkt uit onderzoek van Ricoh. Slechts 32% van de Nederlandse werknemers zegt alle technologie ter beschikking te hebben om soepel hybride samen te kunnen werken met collega’s.

Onderzoek toont aan: technologie voor hybride werken laat nog altijd te wensen over

Aan het onderzoek deden 1.000 werknemers en 300 beslissers in Nederland mee. De onderzoeksresultaten laten zien dat hybride werken prioriteit is voor Nederlandse werknemers.

Behoefte: werk zelf indelen

De werknemers zeggen dat de behoefte aan meer mogelijkheden voor flexibel werken een belangrijke reden is om het komende jaar te zoeken naar een andere baan. Zij willen bijvoorbeeld de vrijheid om zelf hun werk naar wens in te delen. Zodat alles is geregeld nog vóórdat de werkdag begint (werkplek, locatie, technologie). Daarvoor hebben zij de juiste technologie nodig.

Tools en technologie

Werknemers hechten veel waarde aan hybride werken. Desondanks missen zij veelal de noodzakelijke tools en technologie. 22% van de werknemers heeft geen toegang tot samenwerkingssoftware zoals Microsoft Teams en Zoom. Tegelijkertijd beschikt 26% niet over de juiste hardware, zoals audiovisuele technologie voor (hybride) videovergaderingen. Toch is er veel vraag naar deze hardware.

(H)erkennen van de uitdaging

Een deel van de werkgevers erkent deze uitdaging rondom hybride werken: 19% geeft toe dat de samenwerkingstools niet aan de verwachtingen voldoet. Dit maakt het lastiger voor werknemers om hun dagelijkse werkzaamheden uit te voeren. 

Verder zegt slechts 15% van de beslissers dat het verbeteren van de werknemerservaring een strategische prioriteit is voor komend jaar. 

Voldoening uit hybride werken

Het onderzoek laat ook zien dat het belangrijk is om als werkgever focus te houden op de tevredenheid en werkervaring van medewerkers. Zo zegt 24% van de werknemers dat zij meer voldoening halen uit hun werk als ze kunnen werken waar ze willen. Niet continu naar kantoor moeten komen, maar de juiste technologie krijgen om overal aan de slag te kunnen.

Geef prioriteit aan de technologie

Wouter Aarts, expert Hybride werken bij Ricoh Nederland: “Veel organisaties hebben hybride werken ondertussen omarmd. Daarom verbaast het mij dat de basistechnologie vaak nog steeds te wensen over laat. Samenwerken en met elkaar communiceren kan gewoon veel efficiënter en eenvoudiger. 

Het is bewezen dat hybride werken aanzienlijke voordelen oplevert voor organisaties. Daarom is het belangrijk dat organisaties prioriteit geven aan de tools en technologieën die hiervoor nodig zijn. Op deze manier haal je het beste uit je werknemers en behoud je talent. Hybride werken is dus meer dan een concurrentiemiddel. Je investeert in het geluk en de voldoening van werknemers.”

| Over het onderzoek |

De twee onderzoeken, onder medewerkers en beslissers, zijn uitgevoerd door Opinion Matters. Het onderzoeksbureau verzamelde de gegevens uit organisaties in Frankrijk, Groot-Brittannië, Ierland, Duitsland, Nederland, Spanje en Italië.

Opinion Matters houdt zich aan en heeft leden van de Market Research Society in dienst. Daarnaast volgt het onderzoeksbureau de MRS-gedragscode en de ESOMAR-principes en is lid van de British Polling Council.

De methodologie voor medewerkers
Opinion Matters voerde het onderzoek onder kantoormedewerkers uit op basis van een steekproef van 7.000 respondenten. Deze kantoormedewerkers werken bij organisaties die meer dan 1.000 medewerkers in dienst hebben.

De methodologie voor beslissers
Het onderzoek onder beslissers voerde Opinion Matters uit op basis van een steekproef van 1.800 respondenten. De gekozen inkoopbeslissers werken in senior management of hoger, op de afdelingen IT, Facility, HR en Finance. De respondenten zijn in dienst van organisaties met 1 tot meer dan 1.000 medewerkers (exclusief zelfstandigen van 18 jaar of ouder).

| Over Ricoh |

Ricoh laat je werkplek echt voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2022 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Contact:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl

Volg ons!

Linkedin - logo  Facebook - logo  X - logo  Youtube - logo

Ga voor meer informatie naar ricoh.nl of werktrends.nl