Ricoh lanceert duurzame inkt op plantaardige basis
23.02.2022

Ricoh lanceert duurzame inkt op plantaardige basis

’s-Hertogenbosch, 23 februari 2022 – Ricoh is de eerste aanbieder van inkt op plantaardige basis voor grafisch- en verpakkingsdrukwerk. De inkt is afgeleid van inkt op oliebasis, die door Ricoh in samenwerking met Olbrich is ontwikkeld voor decoratief drukwerk. Printerfabrikanten kunnen met deze inkt hun milieu-impact verminderen. De inkt is vanaf nu verkrijgbaar in Europa, het Midden-Oosten, en Afrika (EMEA).

Ricoh lanceert duurzame inkt op plantaardige basis

Sneldrogende milieuvriendelijke inkt

De plantaardige oliecomponent zorgt voor een sneldrogende en milieuvriendelijke inkt, omdat er geen warmte nodig is om de inkt te fixeren of drogen. De olie dringt door in de ondergrond en laat het pigment aan de oppervlakte, waardoor het hele droogsysteem overbodig is. Het verbruik van energie wordt op deze manier verminderd. Andere duurzame aspecten van de plantaardige inkt zijn:

  • Geurvrij en beter geschikt voor levensmiddelen, omdat er geen monomeren worden gebruikt;
  • De oliecomponent is snel biologisch afbreekbaar en ondersteunt het ontinkten van bijvoorbeeld verpakkingsmateriaal; 
  • Niet op waterbasis, waardoor er geen biociden nodig zijn voor de houdbaarheid van de inkt.

Duurzaam inktverbruik 

De printkoppen zijn gemakkelijker te reinigen en verstoppen minder snel. Dit komt de betrouwbaarheid en de levensduur van de printkop ten goede. Daarbij is laag inktverbruik mogelijk: dezelfde kwaliteit wordt bereikt met 50 procent minder inkt in vergelijking met standaard inkt. 

"Printerfabrikanten richten zich steeds meer op verduurzamen en het verminderen van hun milieu impact. Met onze nieuwe inkt op plantaardige basis kunnen zij een positieve verandering doorvoeren die geen invloed heeft op printresultaten”, aldus Gabrielle Impens, Senior Product Marketeer bij Ricoh Nederland.

|Over Ricoh|

Als Digital Services Company laat Ricoh je werkplek écht voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur. Veilig, efficiënt en duurzaam!

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2023 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.134 miljard yen (ongeveer 16 miljard USD).

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

Voor meer informatie
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl 

Volg ons!
Twitter: @RicohNL 
LinkedIn: /RicohNetherlands
Facebook: /ricohnederland
YouTube: /ricohnl
Blog: WerkTrends.nl