Werknemers ontevreden over verouderde technologie op de werkplek
17.01.2024

Werknemers ontevreden over verouderde technologie op de werkplek

36% van de medewerkers vindt dat hun werkgever achterblijft in het toepassen van nieuwe technologieën, bijvoorbeeld voor workplace experience en procesautomatisering.

Ricoh, ‘s-Hertogenbosch, 15 januari 2024 – Er bestaat een kloof tussen wat werknemers verwachten op het gebied van technologie op de werkplek, en wat werkgevers op dit moment bieden. Dat blijkt uit recent onderzoek van Ricoh, dat werd uitgevoerd door Opinium. Aan het onderzoek deden 1.000 werknemers in Nederland* mee. Uit de rondvraag blijkt dat 36% vindt dat hun werkgever achterloopt bij het invoeren van technologie die voordelen biedt in het dagelijks werk.

Werknemers ontevreden over verouderde technologie op de werkplek

Werken op afstand
Bijna één op de drie werknemers (32%) meldt dat de middelen voor werken op afstand niet toereikend zijn, en dat dit hun productiviteit beïnvloedt. Meer dan de helft (57%) geeft aan dat ze vastlopen door een veelvoud aan administratieve taken. Bovendien vindt slechts 64% van de werknemers dat hun werkgever voldoende technologie biedt om hun werk goed te doen – een gemiste kans. Meer dan de helft (67%) van de werknemers vindt dat ze meer waarde aan hun bedrijf kunnen leveren als ze over de juiste tools en technologieën beschikken.

Procesautomatisering en ervaring in de werkomgeving
Bedrijven doen er goed aan om te zoeken naar tools voor procesautomatisering en het verbeteren van de werkomgeving. Zo kunnen ze de samenwerking verbeteren en terugkerende werkprocessen en taken stroomlijnen. Zodat werknemers hun werk optimaal kunnen doen. Door de nieuwste technologie te implementeren zijn werknemers minder tijd kwijt aan administratieve taken, en kunnen zij zich richten op activiteiten waar ze in uitblinken. Denk bij nieuwe technologieën aan o.a. Workplace Management Platforms, AV-oplossingen en enterprise content management. 

Verlies van werknemers
Werkgevers lopen het risico om werknemers te verliezen als ze deze uitdaging niet aanpakken in 2024. Zij zoeken mogelijk een andere baan die beter aan hun behoeften voldoet. Meer dan een op de drie (35%) werknemers noemde de arbeidsomstandigheden en hun werkervaring als reden om een andere baan te zoeken. Terwijl bijna een vijfde (19%) van de werknemers de kwaliteit van de technologische software en technologische apparaten noemde als belangrijkste reden om van baan te wisselen. 

Oog op de toekomst
Huib Kolen, Manager Product Marketing & Programs bij Ricoh Nederland, vertelt: “Met het oog op de toekomst is het noodzakelijk dat organisaties hun technologieaanbod afstemmen op de behoeften van hun werknemers. Technologie geldt hierbij als middel en niet als doel op zich. De inzet van technologie leidt namelijk niet automatisch tot een betere gebruikerservaring. Het is hierbij zaak om voldoende aandacht te besteden aan adoptie en verandermanagement. Betrek je medewerkers zodat zij de nieuwe technologie graag en op de juiste manier gebruiken.”

Laat je werkplek écht voor je werken: lees het factbook
Wil je weten hoe je jouw werkplek écht voor je laat werken? En ben je benieuwd hoe je hybride werken optimaal faciliteert? Ontdek de belangrijkste vraagstukken en aandachtspunten in het factbook. Inclusief inzichten van expert Huib Kolen en praktijkervaringen van andere organisaties. Lees het factbook.

* 1.000 kantoormedewerkers in elk van de volgende markten: Verenigd Koninkrijk & Ierland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Spanje en Nederland.

|Over Ricoh|

Ricoh laat je werkplek echt voor je werken. Al meer dan 85 jaar benutten we de kracht en kansen van technologie. We helpen werkend Nederland bij het versnellen van de digitale transformatie, het optimaliseren van bedrijfsprocessen, het adopteren van hybride werken en het inrichten van een flexibele IT-infrastructuur.

Met het hoofdkantoor van de Ricoh Group in Tokio, is het bedrijf actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat eind maart 2022 afliep, realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een omzet van 1.758 miljard yen (ongeveer 14,5 miljard USD).

Contact:
Afdeling Communicatie, Ricoh Nederland: communicatie@ricoh.nl

Volg ons!

Linkedin - logo  Facebook - logo  X - logo  Youtube - logo

Ga voor meer informatie naar ricoh.nl of werktrends.nl