Duurzaam printen
Ondanks alle digitaliseringsmogelijkheden blijft printen belangrijk voor organisaties. Daar speelt de nieuwe IM C-serie ook op in. Tim: “De printerserie heeft de laagste Typical Energy Consumption-waarde in de markt: 10 tot 17% lager dan andere printers. Deze TEC-waarde geeft het gemiddeld wekelijks stroomverbruik weer en meet volgens een gedefinieerd proces. Daarnaast is de levensduur van vitale onderdelen langer. Bijvoorbeeld de drum, die de inkt op het papier drukt. In een printercontract van vijf jaar hoeft de drum van deze nieuwe multifunctionele printers vaak niet meer vervangen te worden. Dit scheelt transportbewegingen en CO2-uitstoot voor engineers.”
Verbeterde toner
Tim vervolgt met een ander voorbeeld, namelijk de toners. “De tonerflessen moest je voorheen in een vijfjarig printercontract zes keer vervangen. Nu hoeft dit nog maar één of twee keer. Het tonerpoeder heeft bovendien een smelttemperatuur die lager ligt dan bij andere printers in de markt. De IM C-printserie hoeft dus minder warm te worden om de toner op het papier te krijgen. Dat draagt in belangrijke mate bij aan het lage energieverbruik.
Verder draagt ons zero-wastebeleid bij aan een duurzame bedrijfsvoering. We ontwerpen de printers op zo’n manier dat we grondstoffen keer op keer hergebruiken. Zo bestaat de nieuwe IM C-printerserie uit zoveel mogelijk gerecycled plastic: 19,2 kilogram, ten opzichte van 2,2 kilogram in vorige printers. Daarnaast bevat de verpakking 54% minder plastic en geven we klanten de mogelijkheid om tonerflessen te recyclen.”
Aan de voorkant maximaal verduurzamen
Kortom: met de nieuwe IM C-serie print je zo duurzaam mogelijk. Tim: “Hierbij voeren we aan de voorkant zoveel mogelijk verbeteringen door. Voor een eventueel ‘restant’ dat overblijft, is het mogelijk om de CO2-uitstoot die samenhangt met de levenscyclus van deze printers, te
compenseren in geaccrediteerde duurzaamheidsprojecten. Maar: dit is echt de allerlaatste stap. Het uitgangspunt is dat we zo min mogelijk compenseren, omdat we aan de voorkant maximaal duurzaam verbeteren. Het liefst compenseren we helemaal niet.”